Rozładowany akumulator zimą. Sprawdź co należy robić

Mrozy znów powracają. Temperatura za oknem powoli zbliża się do zera. Przy takich warunkach pogodowych, warto mieć na uwadze, sprawdzenie swojego akumulatora samochodowego. Wraz z nadejściem niskich temperatur, jego sprawność znacznie spada. Jeśli nie przeprowadzimy drobnej kontroli, w pewnym momencie może się okazać, że nie będziemy w stanie uruchomić naszego pojazdu. Rozładowany akumulator zimą – sprawdź jakie czynności należy wykonać, aby temu zapobiec.

Od czego zależy sprawność akumulatora?    

Sprawność akumulatora w zimie zależy od kilku czynników. Na szczęście, na większość z nich mamy wpływ. Należy pamiętać, że akumulator samochodowy, który w temperaturze 25 stopni Celsjusza ma 100% pojemności elektrycznej, traci swoją sprawność podczas mrozów. Gdy temperatura na zewnątrz wynosi -10 stopni Celsjusza, akumulator ma wtedy tylko 80% pojemności elektrycznej. W skrajnych sytuacjach, przy mrozie ok. -25 stopni, tylko 60%. Podczas mrozów wzrasta opór silnika przy odpalaniu i spada sprawność rozrusznika. Może się wówczas okazać, że do uruchomienia silnika nie wystarczy energii elektrycznej.

Dlatego przed nadejściem mrozów lub gdy zauważymy, że jesienią i zimą nasz samochód ma problemy z rozruchem, powinniśmy szybko zareagować i przyjrzeć się akumulatorowi w naszym samochodzie. Jeśli jego niedomagania nie wynikają z długiego okresu użytkowania (ponad 5 lat), to z pewnością uda nam się wykonać pewne czynności, które poprawią jego sprawność podczas tych największych mrozów.

Jak sprawdzić akumulator?

Przed nadejściem zimy warto sprawdzić stan akumulatora samochodowego. Zakres kontroli ogranicza się do kilku prostych rzeczy. Można ją wykonać samodzielnie lub udać się do specjalistycznego warsztatu. Należy pamiętać, że rozładowany akumulator nie zawsze jest uszkodzony – może wymagać jedynie oczyszczenia lub naładowania (w zależności od typu akumulatora).

Najpierw należy usunąć śnieg lub inne zanieczyszczenia z okolic zacisków, do których przymocowane są kable, aby mogły się one prawidłowo stykać po podłączeniu. Następnie zabezpiecz zaciski wazeliną bezkwasową i dobrze je skręć. Po takiej operacji będziesz miał świadomość, że miejsca połączeń są odporne na niekorzystne warunki atmosferyczne.

Kolejnym czynnikiem, który wpływa na szybsze rozładowanie akumulatora w zimie jest poziom elektrolitu (substancja znajdująca się w środku akumulatora). Jeśli masz akumulatory bezobsługowe, nie będziesz w stanie sprawdzić jego poziomu; w przeciwnym razie niedobór elektrolitu należy uzupełnić wodą destylowaną. Akumulatory bezobsługowe posiadają tak zwane magiczne oko (hydrometr z pływającą kulką i pryzmatem), które pozwala nam szybko ocenić stan naładowania akumulatora i poziom elektrolitu. Układ jest tak skonstruowany, aby informować nas o konieczności ładowania baterii lub jej wymiany. Warto przed zimą także sprawdzić czy nasz układ ładowania działa poprawnie. Podczas pomiaru akumulator powinien był ładowany prądem stałym o napięciu 14,4V.

Jak poradzić sobie z rozładowanym akumulatorem w zimę

W zimie rozładowany akumulator można naładować za pomocą prostownika. Jeśli jednak samochód stoi w nieogrzewanym garażu, może pojawić się problem: napięcie ładowania może być zbyt niskie dla większości prostowników. Dzieje się tak dlatego, że podczas ładowania akumulatora obowiązuje zasada: im niższa temperatura otoczenia, tym wyższe musi być napięcie ładowania; napięcie około 14,4 V – które jest wystarczające w lecie (a nawet zbyt wysokie w upalne dni)- będzie już zbyt niskie przy 10-stopniowym mrozie – akumulator po prostu nie naładuje się nawet po wielogodzinnym podłączeniu do prostownika.

Jeśli masz nieogrzewany garaż, zainwestuj w ładowarkę wyposażoną w funkcję automatycznej kompensacji napięcia w funkcji temperatury otoczenia. Taka ładowarka z funkcją „frost” dobierze napięcie tak, aby akumulator się naładował. W przeciwnym razie, zimą, akumulator powinien być ładowany w ogrzewanym pomieszczeniu.

Rozładowany akumulator na mrozie po prostu się zepsuje, dlatego należy dbać o to, aby był odpowiednio naładowany i nie przeładowany. Dlatego jeśli wiemy na przykład, że nasz rozrusznik jest już bardzo zużyty ledwo się włącza i zużywa więcej energii niż sprawny rozrusznik to takie usterki należy usuwać natychmiast w przeciwnym razie jedna usterka będzie

_________________________

Autor: Julia Kownacka

Autor zdjęć: senivpetro

Materiał źródłowy: motointegrator.com, auto-swiat.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.