Krótki poradnik. Jak zaprojektować logo?
Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, freelancerem czy właścicielem małych firm, proces projektowania logo dla swojej marki może być zniechęcającym zadaniem. Projekt graficzny wymusza na nas wiele rzeczy do rozważenia, od palety kolorów do kształtu i rozmiaru. Studio graficzne jest zbędnym elementem! Na rynku nie brakuje darmowych narzędzi, które pozwalają na zaprojektowanie własnego znaku identyfikacyjnego. Jednak to po prostu nie jest to takie łatwe, jak się wydaje. Bez odpowiednich wskazówek i szkoleń na temat tego, co składa się na dobry projekt logo, Twoje szanse na stworzenie skutecznej tożsamości wizualnej są niewielkie.
Czym jest logo?
Logo to niewielki obrazek, który służy do identyfikacji marki, produktu lub firmy. Zazwyczaj pojawia się na materiałach reklamowych, ale także na stronach internetowych, blogach i profilach w mediach społecznościowych. Bez problemu rozpoznajemy złote łuki McDonald’s – Twój logotyp także powinno jednoznacznie kojarzyć się z marką i budować poczucie zaufania do usług lub produktów Twojej firmy.
Dlaczego trzeba mieć logo?
Logo to nie tylko prosty znak graficzny, który tworzysz, by nie wypaść gorzej na tle konkurencji. Ten element ma ogromne znaczenie marketingowe i z jego pomocą zyskasz zupełnie nową jakość, a nawet zmienisz swój wizerunek. Projekt powinien odzwierciedlać istotę Twojego biznesu. Powinien budować odpowiednie wrażenie i zapadać w pamięć na tyle, by kojarzyć z nim nazwę Twojej marki.
1. Bez wątpienia jednym z najważniejszych powodów, dla których powinieneś mieć logo, to właśnie zwiększenie rozpoznawalności w Internecie.
2. Skuteczne logo staje się wyznacznikiem Twojego profesjonalizmu, podejścia do klientów i jakości usług.
3. Użytkownicy, widząc Twoje logo, zaczną kojarzyć je z konkretnymi produktami bądź wartościami – identyfikacja wizualna.
4. Stworzysz sieć lojalnych i zadowolonych klientów, a oni z chęcią będą Cię wybierali, a przy okazji będą wierzyli w wartości i zasady panujące w Twojej firmie.
5. Działania marketingowe odniosą większy sukces, co wyróżni Twoją markę.
Jak powinno wyglądać dobre logo?
Bardzo łatwo jest przygotować znak, który wpisze się w aktualne trendy, ale trudniej jest zaproponować coś, co zapadnie w pamięć na długo i czego nie trzeba będzie wymieniać za kilka lat.

Cechy prawidłowego logo:
Prostota
Projektując swoje logo pamiętaj, że nie powinno być ono zbyt skomplikowane. Siła dobrze zaprojektowanego logo tkwi w jego prostocie. Powinno być one stworzone w czytelny sposób. Niezagracone logo łatwiej zapada w pamięć odbiorcy. Pracując nad logo dla swojej firmy, ogranicz się do czterech kolorów lub mniej. Zbyt duża ilość kolorów w jednym logo po prostu nie wygląda dobrze. Warto wspomnieć, że prosta forma logo daje wiele możliwości, jeśli chodzi o skalowanie go w pliki mniejszych lub większych rozmiarów.
Uniwersalność
Unikalne logo sprawia, że można je wykorzystać na wiele sposobów, powielając na materiałach drukowanych i na nośnikach, takich jak gadżety reklamowe, torby czy na papierze firmowym. Warto pamiętać, że stanie się ono centralnym punktem wizytówek. Logo powinno być zapisane w odpowiednim formacie – wektorowym, mającym zastosowanie w druku, oraz rastrowym, dającym możliwość wykorzystania logo w środowisku cyfrowym. Należy również zwrócić uwagę na odmiany logotypu, głównie achromatyczne i czarno-białe.
Dopasowanie
Znak graficzny identyfikujący Twoją markę nie może być tylko ładny. Warto zastanowić się nad walorami estetycznymi, które są ważne, jednak pamiętaj, by za pomocą logo wyrażać wartość i filozofię Twojej marki. Logo bowiem stanowi zasadniczy punkt w ogólnej strategii komunikacyjnej firmy.

Ponadczasowość
Logo dobrze dopasowane do charakteru firmy jest odporne na wpływ zmieniających się trendów. Z czasem, odpowiednio zaprojektowane logo, zyskuje coraz większe znaczenie i wartość. Dobrze by opowiadało historię Twojego biznesu. Niezmiennie i przez lata funkcjonujące w rozpoznawalnej formie, logo będzie skutecznie kojarzone na rynku z konkretnym produktem. Dzięki niemu szybko staniemy się pewną i dojrzałą marką. Zauważ, że najpopularniejsze marki na rynku od lat funkcjonują pod niezmienionym lub lekko odświeżonym logo.
Jasność przekazu
Nowe logo firmy musi być zrozumiałe dla Twojego potencjalnego klienta. Powinieneś zadbać o to, by przekaz znaku graficznego był dostosowany do charakteru Twojej marki. Zrezygnuj z elementów, które stanowią jedynie nic nie wnoszące ozdobniki. Im prościej, tym lepiej.
Zapamiętywalność
Twoja marka powinna być łatwa do zapamiętania. Wspomniana wcześniej prostota znaku to świetne narzędzie, dzięki któremu zapadnie on w pamięć potencjalnym klientom. Jeśli Twój biznes jest dynamiczny postaw na logo z ostrym krojem pisma. Jeśli natomiast działasz w łagodniejszej branży, postaw na miękkie formy graficzne.
Jakie nie powinno być?
Graficy ostrzegają przed kontrowersyjnym i kojarzącym się dwuznacznie logo. Wulgaryzm będzie zawsze źle odbierany. Dodatkowo może to spowodować wiele problemów, a wielu klientów wyrobi sobie złą opinię na temat Twojej firmy.
________________________________
Autor: Magdalena Chowaniec
Autor zdjęć: rawpixel.com, Freepik
Materiały źródłowe: zdobywcysieci.pl, grafmag.pl, webidea.pl